Vedonlyöntiyhtiöiden sponsorointi hiihtourheilussa

Vedonlyöntiyhtiöiden sponsorointi hiihtourheilussa

Vedonlyönnin ja urheilun suhde on monimuotoinen. Vedonlyönti tuo jännitystä kilpailuihin, ja voi tuoda uusia katsojia, jotka katsovat kilpailua pelkästään nähdäkseen, pääseekö oman suosikin menestyksen ansiosta itsekin vaurastumaan. Kuitenkin erityisesti jalkapallossa vedonlyönti on aiheuttanut vakavia skandaaleita, kun on käynyt ilmi, että otteluiden tuloksia on sovittu vedonlyöntivoittojen toivossa. Joka tapauksessa vedonlyönti on ja tulee aina olemaan osa urheilua, ja hyvä niin – tuottaahan se varsin usein mainostuloja urheilijoille.

Kuitenkin Kansainvälinen hiihtoliitto on ottanut varsin tiukan linjan vedonlyöntiyhtiöiden sponsoreiden suhteen: hiihtokisojen pääsponsori ei voi olla vedonlyöntiyhtiö (kuten yakocaino), poikkeuksena valtio-omisteiset yhtiöt. Myöskään urheilijat eivät voi mainostaa vedonlyöntiyhtiöitä kilpa-asuissaan.

Hieman hiihtoliitto kuitenkin antaa periksi: kisajärjestäjille annetaan lupa pienimuotoiseen mainostukseen vedonlyöntiyhtiöiden toimesta. Esimerkiksi alppihiihtokisoissa voi olla vedonlyöntiyhtiön teltta, jossa katsojat voivat veikata suosikkiaan kisan voittajaksi. Hiihtoliiton nihkeyden syynä on juurikin vedonlyöntiin liittyvät ongelmat: sopupelin arvoidaan olevan jopa dopingia suurempi uhka urheilulle.

Aina hiihtoliitto ei kuitenkaan ole ollut näin nihkeä vedonlyöntiyhtiöiden sponsorointia kohtaan. Todennäköisesti suurin hiihtokisoissa nähty vedonlyöntisponsori lienee Itävallasta lähtöisin oleva bet-at-home, joka toimi Keski-Euroopassa huippusuositun mäkiviikon pääsponsorina mäkiviikoilla vuosina 2007-2008, 2011-2012, 2012-2013 ja 2013-2014. Kyseinen vedonlyöntiyhtiö on ollut myös hiihdon MM-kisojen sponsorina Libercin MM-kisoissa vuonna 2009 ja Val di Fiemmessä 2013.

On kuitenkin huomattava, että kaikki hiihtourheilu ei ole kansainvälisen hiihtoliiton alaista toimintaa. Viime vuosina suosiotaan on kasvattanut Ski Classics, eli maratonmatkoja sisältävä kilpasarja. Ski Classics vaikuttaa suhtautuvan kaupallisuuteen huomattavasti konservatiivista Kansainvälistä hiihtoliittoa positiivisemmin. Eräs kilpasarjan erikoisuuksista on, että kilpailijat eivät starttaa ensisijaisesti maan lippunsa alla, vaan joukkueissa, jotka ovat tietysti rahakkaan sponsorin mukaan nimettyjä.

Erityisesti lumilautailijat ovat antaneet kritiikkiä Kansainvälistä hiihtoliittoa kohtaan, ja vaikuttaa siltä, että viime aikoina myös maastohiihtäjien kritiikki järjestöä kohtaan on lisääntynyt. Ski Classics -kisoissa onkin nähty monia lyhyen matkan kisojen huippuja, kuten Katerina Smutna ja Anders Aukland. Ski Classics -sarjan vetovoimaa ovat viime aikoina nostaneet myös uudet televisiointidiilit. Ja mikä tärkeintä, myös vedonlyöntisponsorit ovat olleet kiinnostuneita. NordicBet avasi pelin vuonna 2016 solmimalla sponsorointisopimuksen, ja se tarjoaa myös kisatapahtumat livestreamina sivuiltaan. Kuka tietää, jos vaikka Kansainvälinen hiihtoliitto joutuu perumaan päätöksensä vedonlyöntisponsoreiden suhteen.